vanSteijn•lijsten verkoopt werk van verschillende kunstenaars, al dan niet ingelijst. Op het ogenblik heb ik werk op voorraad van de volgende kunstenaars:
Angenelle Thijssen
(Breda, 1961)
Angenelle Thijssen studeerde in 1985 af aan de Academie voor Beeldende Vorming in Tilburg. Aan de Internationale Sommerakademie in Salzburg volgde zij gedurende twee jaar intensief workshops in het grafische atelier o.l.v. Werner Otte. In het schilderen verdiepte zij zich door nog een jaar lessen te volgen bij Ber Mengels aan de Vrije Academie in Den Haag. Op het moment werkt zij als beeldende kunstenaar in haar atelier in IJsselstein en als docent aan het Kunsteducatie Centrum Parkespressie in Alphen a/d Rijn.
Werk van Angenelle Thijssen is te vinden in galerieën, op Art Fairs en in collecties van particulieren en gemeenten in binnen en buitenland. vanSteijn•lijsten heeft schilderijen en houtdrukken van Angenelle Thijssen in het bestand. De schilderijen zijn olieverf op grof linnen en kenmerken zich door een krachtige en beweeglijke schildertoets. Ze zijn opgebouwd uit vele, dicht bij elkaar liggende tinten. Het geheel zorgt voor een warme en levendige uitstraling.
De olieverf is deels droog en rul gebruikt, op ander plaatsen dik en pasteus, wat de spontaniteit versterkt. Haar speciale techniek voor houtsneden ontwikkelde zij reeds vanaf de academietijd. Zij begon monochroom maar tegenwoordig is haar grafische palet minstens zo kleurrijk als het schilderwerk. De houtsneden suggereren een gevoel van diepte en beweging, verkregen door de vele, vaak transparante kleurlagen over elkaar, waarin de nerf van het hout voor een levendige textuur zorgt.
Rob Schouten (Leiden, 1959)
Rob Schouten heeft zijn kunstopleiding genoten aan de Koninklijke Academie voor Kunst en Vormgeving in ’s Hertogenbosch. Hij werkt als beeldend kunstenaar in zijn atelier in Leiden en is als docent en coördinator verbonden aan de Academies voor Kunst en Vormgeving St. Joost te ’s Hertogenbosch en Breda. Hij heeft deelgenomen aan exposities in binnen- en buitenland en zijn werk is opgenomen in collecties van musea, bedrijven en particulieren. vanSteijn•lijsten heeft voornamelijk aquarellen van Rob Schouten in bestand.
Katrien Caymax
(Meeuwen, 1951 – Antwerpen, 2016)
Katrien Caymax studeerde grafiek en schilderkunst te Hasselt en verbleef na haar studies regelmatig voor lange periodes in het buitenland. Zo kreeg ze in 1977 de gelegenheid om in Belgrado kleurengrafiek te studeren. Ze had haar atelier in de buurt van Antwerpen en bracht een groot deel van het jaar door in Spanje.
Haar werk werd regelmatig tentoongesteld in galerieën en op kunstbeurzen in binnen- en buitenland. Het werd aangekocht door de Belgische en Franse Overheid, de provincie Vlaams-Brabant, de Nationale Bank van Zwitserland, het Vizo te Brussel, de firma Joos te Turnhout. Daarnaast is het terug te vinden in talloze privéverzamelingen. Over Katrien Caymax werden drie monografieën gepubliceerd.
De eerste werd uitgegeven door Verlag de Bernardi te Aachen, de tweede door de firma Joos en de derde (Katrien Caymax grafiek, Vrouwen als Zelfbeeld) door Museum Kempenland Eindhoven.
In het bestand van vanSteijn•lijsten bevindt zich voornamelijk werk op papier van Katrien Caymax. Dit zijn kleurenetsen en, haar latere werk, hoogwaardige digitale drukken.
Wim Bettenhausen
(Den Haag, 1942)
Wim Bettenhausen werd opgeleid aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag (M.O. tekenen met lessen van o.m. Dirk van Gelder). Hij exposeert in binnen- en buitenland en neemt deel aan kunstbeurzen (w.o. Art Fair New York). Hij heeft opdrachten uitgevoerd voor vele instellingen w.o. ING-bank, Eerste Kamer der Staten-Generaal, Provincie Zuid-Holland en Gemeente Den Haag. Ook heeft hij prijzen mogen ontvangen: Stadsprijs Versailles, Gerrit-Jan Thiemenprijs en Arti-Shockprijs 2006. Hij is lid van Pulchri Studio en Arti-Shock.
Wim Bettenhausen verwoordt zijn kunstenaarschap als volgt:
“Tegenlicht, lange schaduwen, huizen die de tand des tijds hebben doorstaan, krullen aan een oud hek….De regelmaat van trottoirtegels of lantaarnpalen…Oude stations met veel gietijzer, dan juist weer strakke flatgebouwen die grauw afsteken tegen de horizon, dat alles inspireert mij telkens weer tot het maken van etsen. Misschien is het ook de techniek van het etsen die zich leent voor dergelijke onderwerpen. De variatie in lijn is wellicht onbeperkt.
Dit geldt ook voor de aquatinten {etstechniek waarmee vlakken gedrukt kunnen worden} die op alle mogelijke manieren toegepast kunnen worden en zeer sfeerbepalend zijn.
Vaak zaag ik ook mijn etsen uit, zodat het wit van het papier de hemel suggereert en het onderwerp een silhouet doet lijken. Jarenlang hield ik mij met stadsgezichten bezig; de laatste jaren wordt de invloed van de natuur steeds groter en is haast niet meer weg te denken. De combinatie natuur-architectuur vind ik schitterend: een mistig herfstbos, een donkere begroeiing waar een bouwwerk uit oprijst, rietpollen die zich in het water spiegelen, silhouetten van bomen of molens in een sappige wei die in hun eenvoud mooi staan te wezen.”
Betty Scheer
(Breda, 1941 – Den Haag, 2006)
Betty Scheer volgde haar opleiding tussen 1959 en 1965 aan de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten in Den Haag (afdeling Tekenen en Schilderen) en aan de Vrije Academie, ook in Den Haag. Ze kreeg les van o.a. Rein Draijer, George Lampe, Nol Kroes, Willem Schrofer en Rudi Rooyakkers.
Betty Scheer maakte hoogdrukken, waarbij ze een grote verscheidenheid aan materialen gebruikte om de inkt op het papier te drukken. Variërend van zacht en goed bewerkbaar, tot hard en onvervormbaar. Deze techniek wist ze in de loop der tijd zo naar haar hand te zetten, dat ze ook in halftonen en bijna transparant kon drukken. In het recentere werk gebruikte ze tot wel 15 drukgangen. Vanwege het arbeidsintensieve proces beperkte ze zich doorgaans tot kleine oplages. Daarbij komt dat ze bij het drukken geen pers gebruikte maar slechts de kracht van haar handen. Werken uit dezelfde drukgang kunnen daardoor net van elkaar verschillen wat kleur en positie van de vlakken betreft.
Verschillende schilders hebben door hun opvatting, werk en techniek invloed gehad op het werk en de ontwikkeling van Betty Scheer; Reindert Draijer, haar docent op de academie, met zijn sterk vereenvoudigde schilderijen; de schilders Dick Ket en Morandi met hun verstilde composities; Matisse en Rik Wouters met hun meer uitbundige en coloristische manier van schilderen. Verder was ze beïnvloed door de mathematische opvattingen van kubisten en de meesters van de Nederlandse stillevens uit de 17e eeuw.
Ze was lid van de Haagsche Kunstkring en Pulchri. Ze nam deel aan exposities, vnl. in Nederland en ze ontwierp boekomslagen voor boeken van Anton Coolen (uitgeverij Nijgh & van Ditmar).